مشكلات رايج موتورخانه

تعميرات پكيج و كولر

مشكلات رايج موتورخانه

۸ بازديد

به نقل از: تهران پايپر
عيب يابي موتورخانه شوفاژ
از شايعترين خرابيها ميتوان به خاموش شدن مداوم يا گهگاهي مشعل نام برد . كه براي رفع اين نقيصه نباز به يك مشعل كار زبده است كه در تعميرات موتورخانه شوفاژ , مهمترين قسمت تلقي ميشود .

از كار افتادن پمپ و سروصداي ناهنجار پمپ شوفاژ نيز از رايجترين خرابيهاست كه احتمالا بايستي با تعويض سيل , كوپلينگ , واسطه و سيم پيچي پمپ رفع خواهد شد .

مورد ديگر نشتي ديگ شوفاژخانه است كه به ندرت قابل تعمير هستند و از اقلام در موتورخانه هستند كه بايد حتما تعويض شوند . هرچند كه ديگ شوفاژخانه گرانترين قطعه يك موتورخانه است,اما قابل تعمير نيست .ديگها موتورخانه در دونوع پره اي چدني و يك تكه فولادي هستند.

كلكتور شوفاژخانه نيز گاها براثر زنگ زدگي سوراخ شده يا ترك برميدارد , كه ميتوان آنرا بطور كلي يا تكه اي تعمير نمود . كلكتورها وظيفه توزيع آب گرم شوفاژ در مدار رفت و جمع آوري آب سرد شده برگشتي شوفاژ را در مدار برگشت دارند .

نشتي لوله كشي رفت وبرگشت واحدها و رايزرهاي اصلي و لوله كشي منبع انبساط نيز از مشكلاتي است كه ميتواند در كار موتورخانه اخلال بوجود بياورد . انسداد لوله كشي انبساط نيز تا حد زيادي سيستم گرمايش برخي از واحدها يا تمام واحدها را از كار انداخته و در انتها به ديگ آسيب ميرساند .

براي توليد آب گرم در شوفاژخانه معمولا منبع دوجداره يا مخزن كويل دار در موتورخانه نصب ميشود . در بعضي اماكن هم بدليل محدوديتهايي اقدام به نصب مبدل حرارتي ميكنند كه البته براي موتورخانه ها خيلي توصيه نميشود .

يكي ديگر از مشكلات شايع در موتورخانه ها سوراخ شدن منبع دوجداره يا كويل دار است كه باعث كاهش بازدهي و افزايش مصرف سوخت و هدر رفتن آب ميشود .

اگر اين روزنه كوچك باشد ميتوان آنرا با جوشكاري تعمير نمود , و اگر براي بار چندم باشد كه جوشكاري فايده اي نداشته و بهترست اقدام به تعويض منبع نماييد .

سرد شدن آب گرم
يكي ديگر از مشكلاتي كه در تعميرات موتورخانه شوفاژ بسيار اتفاق ميفتد , اين است كه ساكنين از كاهش درجه حرارت آب مصرفي از لحاظ تداوم مصرف شكايت ميكنند , و ادعا ميكنند كه در هنگام استحمام يا شستشوي ظروف آب ناگهان سرد ميشود , بخصوص در آخر هفته ها و روزهاي تعطيل كه پيك مصرف به اوج ميرسد .

براي رفع اين مشكل ابتدا به بررسي پمپ برگشت آب گرم مصرفي ميپردازيم و درصورتيكه پمپ مصرفي درست كار ميكرد بايستي ايراد را در رسوب گرفتن اطراف كويلهاي منبع كويل دار يافت.

از ايرادات عمده منابع كويل دار ميتوان همين مساله را عنوان كرد , كه هر سه يا چهارسال يكبار احتياج به شستشوي كويل دارند و بايستي با اسيدشويي يا روشهاي مكانيكي اين رسوب با خارج كردن كويل از منبع زدود .

تعميرات پكيج شمال تهران

اين عمليات بين نصف روز تا يك روز زمان ميبرد . شستشوي كويل به دو روش با پمپ و بدون پمپ انجام شده كه هركدام ويژگيها و هزينه هاي مربوط به خود را دارند . براي شستشوي منابع كوچك نيازي به پمپ اسيدشويي نيست .

تعمير پمپ موتورخانه شوفاژ
تعمير پمپ موتورخانه
به طور كلي در يك ساختمان سه نوع پمپ وجود دارد . دسته اول پمپهاي تحت فشار آب سرد ساختمان است كه در قسمت نصب و تعمير پمپ آب به آنها پرداخته ايم . اين نوع پمپها سيستم نصب و عملكرد متفاوتي با ديگر پمپها دارند .

دسته دوم پمپها كه تقريبا در تمامي موتورخانه ها وجود دارند , پمپ هاي گردش شوفاژ هستند . اين پمپها براي تسريع در گردش آب شوفاژ در سيستم شوفاژ بوده و معمولا در خط برگشت شوفاژ نصب ميشوند . كنترل اين پمپها و زمان خاموش و روشن شدن اين نوع پمپها توسط ترموستات يا آكوستات پمپ تعيين ميگردد . اين نوع ترموستات كه به ترموستات جداري نيز معروف است , روي لوله برگشت شوفاژ نصب شده و هنگاميكه درجه حرارت آب برگشت شوفاژ از ميزان معيني كمتر شود , پمپ شروع به كار ميكند . خرابي اين ترموستات باعث يكسره كار كردن آن ميشود .

پمپهاي شوفاژ يا پمپ سيركولاتور در ساختمانهاي معمولي از لحاظ ساختار دو نوع با واسطه و بدون واسطه هستند . سايز اين پمپها معمولا 2 اينچ بوده و به ندرت در سايز 1 اينچ و 21/2 نيز نصب ميشوند . پمپهاي يك تكه داراي كله پمپ , فلنچ و الكتروموتور يكپارچه بوده و پمپهاي واسطه دار نيز قطعه الكتروموتور و واسطه پمپ جداگانه دارند . نوع دو تكه اينها معمولا رايج تر هستند , زيرا تعميرات آنها هزينه كمتري داشته و راحت تر تعويض ميشوند .

واسطه پمپها در اندازه هاي 1 اينچ , 2HV , 2AA , 2A7 بسته به سايز فلنچ و لوله نصب ميشوند اما دو مدل آخر كه به واسطه 4 پيچ و 8 پيچ نيز ناميده ميشوند , مصرفي تر از سايز واسطه ها هستند .

خرابي واسطه پمپ شوفاژ معمولا با نشتي آب از آنها آشكار شده و اغلب مواقع بايستي تعويض شوند , اما در برخي موارد ممكن است تعمير هم بشوند . سيل پمپ , پروانه و كاسه نمد از قطعاتي هستند , كه ممكن است موجب خرابي واسطه شوند . در هنگام خرابي واسطه پمپ كار ميكند , اما صداي ناهنجار , نشتي آب از اطراف پمپ و بعضا كاهش بازدهي پمپ باعث ميشود كه پي به خرابي واسطه ببريم .

در اين زمان براي تعميرات احتمالي شير فلكه هاي پمپ بسته شده و با بازكردن باي پس اقدام به تعويض واسطه مينماييم . در حالت باي پس گردش آب شوفاژ روال طبيعي داشته و بخاطر در مدار نبودن پمپ , رادياتور برخي از طبقات با كاهش دما مواجه ميشوند . روغن كاري و سرويس به موقع واسطه ميتواند تا حد زيادي از خرابيهاي آن بكاهد . پمپ آژاد البرز , بلنكاست تهران , ارس از برندهاي معروف داخلي هستند .

دسته ديگر پمپها در موتورخانه پمپهاي برگشت آبگرم هستند كه با فلنج در نزديكي منبع موتورخانه نصب ميشوند . اين پمپها معمولا در سايز يك اينچ و 11/4 بوده و از برندهاي معروف خارجي ميتوان به پمپ دانفوس , گرندفوس و داب اشاره كرد .

تنظيم ترموستات موتورخانه شوفاژ
همانطور كه گفته شده ترموستات جداري وظيفه كنترل دماي گردش آب در پمپ برگشت شوفاژ را بر عهده دارد . اما در موتورخانه ها يك نوع ترمستات ديگر نيز روي ديگ نصب ميشود كه به ترمستات مستحرق معروف است . اين ترموستات دماي آب توليد شده توسط ديگ را از طريق روشن و خاموش كردن مشعل انجام ميدهد . دماي ترموستات ديگ همواره 10 تا 15درجه بيشتر از درجه روي پمپ ميباشد .

به طور معمول براي آب و هواي تهران در زمستات درجه حرارت ترموستات ديگ روي 60 تا 75 و در تابستان 45 تا حداكثر 60 درجه سانتيگراد مناسب ميباشد . البته بهتر است تا جايي كه امكان داشته و ساكنين از سرماي هوا يا آب مصرفي راضي باشند , درجه حرارت را كاهش دهيم تا استهلكاك موتورخانه و لوله كشي ساختمان كاهش يابد .

معمولا براي ديگ بهترين درجه شوفاژ در زمستات 60 تا 65 و در تابستان 50 درجه ميباشد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.